August 24, 2009

hari minggu di bulan puasa



selamat berpuasa yer pd sume2 kengkawan kt blog ni
lama xhapdet blog..sbb kesihatan agak terancam ketika ini
dpt serangan demam biasa..cmfirm yaa bebas H1N1

2 hr puasa ni aku berbuka di rumah my MIL
kebetulan kakak hubby yg duk KL blik
nk sambut mula puasa ngn ibu kn..harus ler blik..dashyat tui statement tuii.. harap ampun yaa kak

actually bla rmai ahli jemaah berbuka ni
maka..hidangan harus ler lebihh skit
my MIL ni..bab mkn2 ni dia sntiasa nk kan anak menantu cucu2 dia ckuppp mkn.. bla memasak cmfirm meriah2 belaka

sabtu
seawal pg aku gegas blik ke umah my mum
nk bwk dia gi pasar..bershopping utk beli brg2 mentah utk bukak puasa
1st puasa aku berbuka umah my MIL..so..sian kt mum ye sbb aku xde
aku tau msti my mum sedih aku xde kann..ishhh..perasan tui
mcm ler my mum kisah pn kn..bkn aku sorg jer anak dia..huhuhu
tp aku sorg je anak pompuan dia kn..kn..kn..kn
xpe mum..skrg kn dh ada mamaqaseh yg bleh temankn
that day..hubby keja ngn my adeq
so aku duk umah my mum smbil melanyak baby qaseh
oppssstt..

tgok jam dh pkul 3..hubby masih xblik
maka aku..memasak utk my mum berbuka nnti
sian lak kt dia..time tu dia demam..mne smpat kn..nk masak lg..nk jga cucu lg

menu yg mum suh aku masak
~ sambal sotong ( adeq rekues..selera org demam..)
~ ikan kembung masak lemak cili api
~ ayam goreng
~ kerabu pucuk paku
~ telur masin
~ pengat pisang ( ini mum yg masak..aku xreti sgt )
(gmbr aku xsnap..bateri kamera xcharge..)

kul 4.30pm..hubby blik
aku bru je nk jenguk2 blog aku yg dh bersawang aku pkir
hampehhh
maka..trus ajo blik umah my MIL

smpai aje umah..sume2 org tgah gigih masak
segannyer aku..lantak larr..kna marah pn aku terima ler
buka salah aku lmbt blik..hubby yg lmbt blik kn..
nsib aku idak kena apa2..selamatttt

menu ktaorg berbuka hr tu
~ ikan siakap masak stim 3 rasa
~ rebung masak lemak cili api
~ pecal
~ ayam masak kicap
~ mee goreng mamak
(huhu..gmbr juga xsnap..cm malas jgak..puasa le katakn..)

memandangkan time tu aku demam
idak ler brapa selera nk mkn
sgt kerugian kn..sume2 makanan aku rsa pahit je bla telan
hubby idak gi terawih hr tu..nk jga aku demam
ye kerr..abggg
mlm tu aku mmg demam teruk..sian hubby..dia xtido jga aku
aku rsa lpas sahur bru ktaorg memasing tido nyenyak
nk tau kul bpe bgun pg nyer????

ahad
pkul 10.30pg bru bgun..terlajak giler2 babas
sian hubby..gigih jga aku time aku sakit
aku tabik ler kt dia..xpenah merungut klu aku sakit
tp aku..harus mcm tu kn!!!!
sgt harussss

hr tu..seawal 12.00t’hari ktaorg gigih ke dapur dh
awal sgt kn
sbb mcm byk menu nk disiapkan
hubby rekues nk mkn bubur lambuk..huhu..ngeri nyer aku dgar
ntah cmne tgok dlm tv ada gotong-royong masak bubur lambuk kt Shah Alam.. udahh ler teringin nk mkn
xper lah yang..nnti dinda masak ye
my MIL ckp masak senang je..mcm masak bubur biasa je
cmpak2 je bhn2 yg lain..hooo..sgt senang gitu
nsib kakak ada..dia larr yg kasi tunjuk ajar kt aku
macih ya kak..

menu berbuka hr tu
~ bubur lambuk
~ pajeri terung
~ ayam kampung masak kicap berlada
~ kerabu pucuk paku pedas
~ begerdil daging
~ ikan goreng
~ telur masin
~ laksa
~ cucur udang
~ pisang goreng
~ nasi ayam ( ini kakak hubby masak..kebetulan dtg berbuka sekali )
( gmbr pn aku xsnap..nape lahh malas btui..sgt sibuk ketika itu )

mmg meriah berbuka time tu
bayangkan..aku kira2..termasuk anak,menantu ngn cucu nk dkat 18 org
bleh buat kenduri dh ni
aku time tu jga kaunter air..pham2 ke larr..kaunter aku yg pling sbuk
sgt meriah gilosss!!!
gara2 tenguk air sejuk je..mlm tu aku dpt selsema
aduhh..bru je nk sihat skit udah dpat sakit
dugaan btui puasa ni
tp xpe..aku klu sakit ada nurse yg jaga aku

huhu..sayang sgt kat awak abang
moga cinta kita kekal abadi
( statement xde kena mengena lgsung ngn tajuk entry )

4 puanrazma komen:

~salwaredzuan~ on August 24, 2009 2:43 PM said...

selamat berposaa..
tapi perut saya dah bunyi lagu rap ke apa ntah ni..heheheheh..lagi 5 jam nk bukaa..hahahah

@LiYaNNuaR ツ on August 24, 2009 11:02 PM said...

fuhh.. meriah sioooooot... paling soka gulai lemak rebung masak cili api... mavelesss gitu...

puanrazma on August 25, 2009 8:56 AM said...

~salwaredzuan
selamat berpuasa
sabarr dik..dugaan tu
masih ingt lg time budak2..tgok air paip pn selera sgt rsa

~@LiYaNNuaR
mmg meriahhh nok
kta pun suker..aduh..lapar lek plak

eedany on August 31, 2009 9:55 PM said...

meriahnya menu uols!

kalau saya, mesti satu-satu kena rasa baru puas hati! haha dasar kuat makan.

puanrazma dah sihat ke?

:)

 
Background by Jennifer Furlotte / Pixels and IceCream